شمال برگ ShomalBarg.ir

جزییات مصوبات 7 جلسه از کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در دولت چهاردهم

جزییات مصوبات 7 جلسه از کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در دولت چهاردهم

شمال برگ: شمال برگ: رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم، بطور مفصل جزییات مصوبات کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا بمنظور تعیین تکلیف دستگاه های اجرائی و راه های کنترل آلودگی هوا را تشریح نمود.


به گزارش شمال برگ به نقل از ایسنا و بنابر اعلام روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، احمد طاهری، رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم درباره ی جزییات مصوبات جلسات کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا اظهار داشت: در دولت چهاردهم، تا حالا ۷ جلسه از کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا برگزار شده که این جلسات با حضور شینا انصاری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست و همین طور معاون اجرائی رییس جمهور، آقای قائم پناه همراه بود و این جلسات از شهریورماه ۱۴۰۳ شروع شدند.

وی اظهار داشت: در اولین جلسه، قوانین و وظایف اجرائی دستگاهها مورد بررسی قرار گرفت. باتوجه به اینکه دولت بتازگی کار خودرا آغاز نموده بود، از جلسه سوم که در تاریخ ۱۶ آبان برگزار گردید، تصمیم گرفتیم برای هدفمندتر شدن مصوبات کارگروه و تمرکز بیشتر بر دستیابی به اهداف مشخص، کلان شهرها را محور اصلی مباحث قرار دهیم. اینگونه سعی کردیم مصوبات را بطورکامل متناسب با شرایط آلودگی هوای هر کلان شهر تدوین نماییم تا تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: در دومین جلسه، علاوه بر پرداختن به برخی مسایل ملی، موضوع کلانشهر اراک نیز بطور جامع بررسی گردید و مصوباتی در این خصوص به تصویب رسید. از مهم ترین نتایج این جلسه، می توان به موارد زیر اشاره کرد: ۱. وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) موظف شد برنامه ای جامع برای اسقاط ناوگان فرسوده باتوجه به سهم بالای این ناوگان در آلودگی هوا ارائه نماید. ۲. وزارت کشور و شهرداری های کلانشهرها مکلف شدند گزارشی دقیق از وضعیت ناوگان حمل و نقل خود عرضه کنند. ۳. سازمان ملی استاندارد ملزم شد در اولین نشست شورای عالی استاندارد کشور، استاندارد کیفیت سوخت را به تصویب برساند. ۴. وزارت نفت مأمور شد برنامه طرح های پیشرفت کیفیت سوخت را ارائه نماید. ۵. وزارت نفت و نیرو نیز با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست موظف شدند نحوه توزیع سوخت در نیروگاه ها و صنایع کشور را تدوین و ارایه کنند. ۶. وزارت صمت همین طور موظف شد گزارشی کامل در مورد کلانشهر اصفهان آماده کرده و عرضه نماید.

طاهری اشاره کرد: یکی از مهم ترین مصوباتی که در این نشست عنوان شد، برنامه پیشرفت کیفیت سوخت بود که توسط وزارت نفت به کارگروه ملی و سازمان حفاظت محیط زیست ارائه گردید. در راه گرفتن مجوزهای مرتبط، مشکلاتی وجود داشت که با همکاری سازمان محیط زیست این موانع رفع شدند و وزارت نفت توانست مجوز لازم را دریافت کند تا بتواند طرح های خودرا با جدیت بیشتری دنبال نماید. همچنین، برای توزیع سوخت در سطح کشور، کارگروه هایی با مشارکت وزارت نفت، وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شده و این مساله را در دستور کار خود قرار داده اند. در ارتباط با پروژه گوگردزدایی از نفت کوره توسط شرکت های دانش بنیان، یک فراخوان مشترک با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی منتشر نموده ایم. هدف این فراخوان شناسایی شرکت های دانش بنیانی است که توانایی فعالیت در این زمینه را دارند. برمبنای آخرین اطلاعاتی که از وزارت نفت دریافت کردیم، ۱۰ شرکت دانش بنیان برای ورود به این پروژه اعلام آمادگی کرده اند. بعد از انجام ارزیابی های فنی که بصورت مشترک با وزارت نفت صورت خواهد گرفت، پروسه اجرائی پروژه را شروع می نماییم. در این خصوص نمونه های مازوت در اختیار شرکتها قرار خواهد گرفت تا بعد از انجام عملیات پردازشی و حذف گوگرد، سوخت غائی ارزیابی شود. تصمیم گیری غائی نیز برمبنای کارآیی و راندمان روش های ارائه شده صورت خواهد گرفت.

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم اظهار داشت: جلسه سوم ما به موضوع کلان شهر اصفهان اختصاص داشت. در این نشست، به بررسی مسایل مربوط به اصفهان پرداختیم که یکی از کلان شهرهای آلوده کشور به حساب می آید و با چالش های جدی در حوزه آلودگی هوا روبه رو است. برمبنای آمار سال ۱۴۰۲، شهر اصفهان ۱۸۴ روز با شاخص کیفیت هوای بالای 100 را تجربه کرده است. همچنین، نکته قابل توجه درباره ی این شهر آنست که منابع ثابت نقش اصلی را در انتشار آلاینده های هوا ایفا می کنند.

وی ادامه داد: مصوباتی که برای این جلسه اتخاذ شد، به علت سهم قابل توجه شرکت های ذوب آهن و فولاد مبارکه اصفهان در آلودگی هوای این شهر، تصمیم گرفته شد از این دو شرکت تا زمان رفع آلایندگی ها و نتایج مرتبط، مشمول عوارض آلایندگی با نرخ معادل ۱.۵ درصد شوند. همین طور قرار شد که این شرکتها برنامه کاهش آلایندگی، خصوصاً در حوزه آلودگی هوا، به سازمان حفاظت محیط زیست عرضه کنند. در صورتیکه این برنامه ریزی ها طی شش ماه عملی نشود یا شرکتها از اجرای آن عقب بمانند، سازمان حفاظت محیط زیست اختیار خواهد داشت تا بصورت مستقیم فعالیت این شرکتها را متوقف نماید. استانداری اصفهان نیز موظف شد گزارش پیشرفت پروژه های مرتبط را عرضه نماید.

طاهری اشاره کرد: همین طور برای سایر واحدهایی که میزان انتشار آلودگی قابل توجهی دارند، مانند نیروگاه شهید منتظری و پالایشگاه اصفهان، قرار شد که برنامه کاهش آلودگی خودرا عرضه کنند. علاوه بر این، استانداری اصفهان و سایر ارگان های دریافت کننده عوارض آلایندگی در این استان موظف شدند حداقل ۵۰ درصد از عوارض دریافتی از واحدهای فولاد مبارکه و ذوب آهن را، مطابق ماده ۸ مصوبه هیات وزیران ذیل ماده ۲۷ قانون ارزش افزوده، در امتداد برنامه های کاهش آلودگی هوا اختصاص دهند. این شامل اقداماتی مانند نوسازی ناوگان حمل و نقل و توسعه حمل و نقل عمومی است. همچنین، این ارگان ها ملزم به ارائه گزارش عملکرد به سازمان حفاظت محیط زیست شدند.

وی ادامه داد: در چهارمین جلسه، علاوه بر مرور مصوبات جلسات قبلی، بررسی جامعی درباره ی وضعیت کلان شهر اهواز انجام گرفت. اهواز به علت ثبت شاخص آلودگی بالاتر از ۱۰۰ در ۷/۵۳ روزها طی سه سال گذشته، آلوده ترین شهر کشور بحساب می آید. گفتنی است که این شهر در سال ۱۴۰۲ نیز با ۲۱۱ روز شاخص بالای ۱۰۰، بازهم در رتبه نخست آلودگی قرار دارد. متاسفانه مشکل آلودگی هوا در استان خوزستان تنها محدود به کلان شهر اهواز نیست. شهرهایی مانند دشت آزادگان، اندیمشک و ماهشهر نیز به ترتیب ۱۷۷، ۱۳۶ و ۱۳۰ روز ناسالم را در سال ۱۴۰۲ تجربه کرده اند. برمبنای بررسی های انجام شده، منابع اصلی انتشار آلاینده ها در این کلان شهر شامل تأسیسات نفتی، فلرینگ، حمل و نقل و سوزاندن پسماند هستند.

طاهری اشاره کرد: از مصوباتی که در ارتباط با کلانشهر اهواز داشتیم، یکی این بود که سازمان حفاظت محیط زیست مکلف شد ظرف سه ماه، عملیات شناسایی و پایش واحدهای در رابطه با کانی های غیرفلزی در استان خوزستان را به انجام برساند و واحدهای آلاینده را شناسایی و به لیست مربوط به واحدهای آلاینده اضافه کند تا عوارض آلودگی از آنها دریافت شود.

وی ادامه داد: وزارت نفت موظف شده است اطلاعات مربوط به فلر، شامل حجم و ترکیب گازها، را برای بهره برداری نیروگاه ها و صنایع در اختیار سازمان قرار دهد. همین طور این وزارتخانه مکلف است برنامه جامع کاهش و کنترل فلرینگ در استان خوزستان را تدوین کرده و ظرف سه ماه به دبیرخانه کارگروه ارسال نماید. بعد از آن، باید مراحل تصویب این برنامه در هیات دولت همانند فرآیندی که برای عسلویه انجام شده بود، طی شود. درباب واحدهایی که دارای آلودگی قابل توجه هستند، همچون پتروشیمی رازی، شرکت بهره برداری نفت مارون، گاز مسجدسلیمان، بهره برداری نفت و گاز کارون و اروندان، فولاد خوزستان، شرکت دوده فام دزفول، کارخانه کاغذسازی پارس، پالایشگاه آبادان و شرکت بانیه پرتو اندیمشک، مقرر شده است که این واحدها ظرف سه ماه برنامه رفع آلودگی خودرا ارایه داده و تأیید سازمان را گرفتن کنند. تا آن زمان که رفع آلودگی از طرف این شرکتها بطور کامل انجام نشود، نام آنها در فهرست صنایع آلاینده باقی خواهد ماند.

وی اشاره کرد: باتوجه به معضل آلودگی ناشی از سوزاندن پسماندهای کشاورزی در مزارع نیشکر استان خوزستان، قرار شد شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی و همین طور شرکت کشت و صنعت کارون ظرف سه ماه برنامه ای عملیاتی برای افزایش سهم برداشت سبز نیشکر تهیه کنند و بعد از تأیید سازمان محیط زیست ارائه نمایند. در این راستا، سازمان محیط زیست موظف است این واحدها را به علت انتشار آلاینده ها تا زمان رفع اشکال، در فهرست صنایع آلاینده قرار دهد. از طرفی، وزارت جهاد کشاورزی برمبنای تبصره ۳ ماده ۲۰ قانون هوای پاک، ملزم به بروزرسانی دستورالعمل های مربوط به آتش زدن نباتات با هدف کاهش اثرات پسماندسوزی کشاورزی با همکاری سازمان محیط زیست شده است. همین طور طبق تبصره ۲ همین ماده قانونی، دو شرکت مذکور موظف اند زیرساخت های ضروری جهت تبدیل پسماندهای کشاورزی به انرژی و کود را فراهم آورده و بعد از تصویب کارگروه استانی، این طرح را برای تأیید به کارگروه ملی عرضه کنند. علاوه بر این، استانداری خوزستان مکلف است با نظارت بر اجرای این موارد، گزارش اقدامات انجام شده را به سازمان محیط زیست ارسال نماید.

وی ادامه داد: در پنجمین جلسه، مصوبات جلسه قبل مرور شد و گزارشی درباره ی اولویت بندی توزیع سوخت در کشور توسط وزارت نفت ارائه گردید. موضوع گوگردزدایی از مازوت نیز توسط شرکت های دانش بنیان مورد بررسی قرار گرفت. با عنایت به این که این جلسه در اوج سرمای کشور برگزار گردید، گزارش وزارت نفت درباره ی توزیع سوخت میان بخش های مختلف ارائه شد. همچنین، برنامه پیشنهادی اسقاط وسایل نقلیه توسط وزارت صمت و وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی از طرف وزارت کشور مطرح گردید.

طاهری در ادامه اظهار داشت: در جلسه پنجم تصمیم بر این شد که نتایج تحلیل های دوره ای از سوخت نظیر مازوت و گازوئیل نیروگاه ها، به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه شود. همین طور مقرر گردید وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) با همکاری وزارت کشور، سازمان محیط زیست، سازمان برنامه و بودجه و سازمان نوسازی ناوگان، طرح غائی خودرا برای اسقاط وسایل مربوطه تدوین نمایند. علاوه بر این، سازمان برنامه و بودجه متعهد شد تا اعتبار ضروری جهت صندوق پشتیبانی از صنایع پیشرفته، بمنظور اجرای پروسه اسقاط، اختصاص دهد.

وی ادامه داد: یکی از مسایل مهمی که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت، تصمیم گیری درباره ی نصب سیستم های تصفیه در خروجی نیروگاه ها و همین طور استفاده ازامولسیون برای بهینه سازی سوخت نیروگاه ها بود. این اقدام با هدف کاهش آلودگی ناشی از فعالیت واحدهای نیروگاهی در دستور کار قرار گرفت. قرار شد این مساله در کارگروهی ذیل کارگروه ملی و با مشارکت وزارت نیرو، وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست بررسی شود و گزارش غائی به کارگروه ملی ارائه گردد. همین طور سازمان ملی استاندارد موظف شد وضعیت پایش سوخت را گزارش دهد. وزارت نفت و نیرو نیز ملزم شدند که با همکاری سایر نهادهای مرتبط، برنامه ای جامع برای توزیع سوخت در سال آینده تدوین کنند.

طاهری در ادامه اظهار داشت: در جلسه ششم به موضوع آلودگی هوای مشهد پرداخته شد. در ارتباط با شهر مشهد، منابع متحرک به عنوان عامل اصلی و عمده در انتشار آلودگی هوا شناخته شدند. همین طور در این نشست تصمیم گرفته شد که به علت افزایش بیش از پیش گردوغبار در این شهر، موضوع آلودگی ناشی از گردوغبار بطور جداگانه و ویژه بررسی شود.

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم اظهار داشت: در کارگروه مصوب شد شهر مشهد باید در اولویت برنامه اسقاط و نوسازی ناوگان حمل و نقل سواری قرار گیرد. همین طور تصویب شده است که منابع به دست آمده از عوارض آلایندگی در شهر مشهد فقط برای توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوس های شهری استفاده گردد. برنامه ای نیز برای توسعه زیرساخت های برقی مخصوص ناوگان حمل و نقل در کارگروه ملی، ویژه شهر مشهد، ارائه گردد.

وی ادامه داد: گزارش عملکرد شهرداری مشهد و پلیس راهور درباره ی اجرای معاینه فنی خودرو های دیزلی و بررسی وضعیت فیلتر دوده باید به دبیرخانه ارسال شود. باتوجه به سهم قابل توجه نیروگاه های توس و فردوسی در آلودگی هوای مشهد، لازم است که امکان سنجی استفاده از سیستم های کنترلی توسط سازمان محیط زیست بررسی شود. علاوه بر این، با همکاری وزارت نفت و وزارت نیرو، نتایج مربوطه به کارگروه ملی منعکس شده و این نیروگاه ها در اولویت دریافت سوخت پاک قرار گیرند تا مصرف مازوت در آنها به حداقل کم شود.

طاهری اشاره کرد: در هفتمین جلسه کارگروه به وضعیت آلودگی هوای شهر تهران پرداخته شد. باتوجه به جمعیت بسیار بالای تهران و تأثیرات گسترده آلودگی هوا بر شهروندان، این مساله از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. در سال ۱۴۰۲، در ۱۲۹ روز، شاخص کیفیت هوای تهران از عدد ۱۰۰ فراتر رفت. دراین میان، آلاینده ازن در شش ماه نخست و ذرات معلق در نیمه دوم سال اثر آلاینده های معیار بودند. برای این جلسه تصویب گردید که طبق ماده ۲۴ بخشنامه اجرائی ماده ۲ قانون هوای پاک، سازمان حفاظت محیط زیست تدوین سیاهه انتشار برای شهرهای دارای اولویت را برمبنای داده های سال ۱۴۰۳ شروع کند. همین طور قرار شد که گزارش پیشرفت آن هر سه ماه یک دفعه به کارگروه ملی ارائه شود.

وی ادامه داد: تمام دستگاه های اجرائی موظف شده اند تا در تدوین لیست انتشار با سازمان حفاظت محیط زیست همکاری کنند. همین طور تصمیم گرفته شد که وزارت نفت پیشنهاد مربوط به اسقاط ناوگان فرسوده را در کارگروهی تحت نظر کارگروه ملی و با حضور وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نیرو، وزارت امور اقتصادی و دارایی، و سازمان برنامه و بودجه غائی کند و سپس جهت بررسی به کارگروه ملی عرضه نماید.
طاهری اشاره کرد: همین طور تصمیم بر این شد که سهمیه خرید خودرو از خودروسازان در ازای اسقاط خودرو های فرسوده، در سال آینده منحصراً به اسقاط ناوگان سواری شهر تهران اختصاص پیدا کند. علاوه بر این، مقرر گردید که نظارت بر مراکز تست معاینه فنی تقویت شود و گزارش آن نیز هر سه ماه یک دفعه به دبیرخانه کارگروه ارسال شود.




منبع:

1404/01/11
12:55:47
5.0 / 5
21
تگهای خبر: استاندارد , اقتصادی , پسماند , حفاظ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
شمال برگ shomalbarg