شمال برگ ShomalBarg.ir

وضعیت نامطلوب بارش در تهران

وضعیت نامطلوب بارش در تهران

به گزارش شمال برگ، رئیس مرکز اقلیم و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا سازمان هواشناسی اظهار داشت: پایتخت از شروع سال آبی (مهر 1402) در مقایسه با دیگر استانها بدترین وضعیت را در حوزه بارش داشته است چون طی این مدت حتی 25 درصد بارش یک سال خودرا دریافت نکرده است.



احد وظیفه در گفت و گو با ایسنا درباره وضعیت دما و بارش در فصل تابستان اظهار داشت: طی تابستان امسال دمای هوای کشور حدود ۱.۵ درجه سلسیوس و دمای مرداد ماه بالاتر از ۲.۷ درجه بالاتر از نرمال بود. میانگین دمای هوای مردادماه سال جاری به بالاترین حد طی ۵۰ سال اخیر رسید و گرم ترین مردادماه کشورمان ثبت گردید. البته این به مفهوم این نیست که همه شهرها مرداد ماه های گرمی را تجربه کردند.

او افزود: در استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران و گلستان اینگونه نبود اما در استانهای تهران، قم، مرکزی، یزد، اصفهان، خراسان جنوبی، تا حدودی کرمان، بخشهایی از سیستان و بلوچستان و سمنان گرم ترین دمای ثبت شده طی مردادماه رقم خورد. دمای هوای استان یزد ۵.۷ درجه سلسیوس بالاتر از حد نرمال بود. به عبارتی این گرما بسیار ناراحت کننده بود. شهریور نسبتا بی هنجاری دمایی بالایی ثبت گردید اما مانند مرداد رتبه اول را ندارد. شهریورماه میانگین دما حدود ۱.۵ درجه سلسیوس بالاتر از نرمال بود.

رییس مرکز اقلیم و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی درباره ی وضعیت بارش طی تابستان اظهار داشت: طی فصل گذشته میانگین بارش در جنوب شرق از میانگین کم تر بود اما بارندگی بالاتر از نرمال در جنوب استان فارس، بخشهایی از هرمزگان، شمال غرب و سواحل گیلان و مازندران بارش دبه ثبت رسید. با اینحال در کل میانگین بارش عدد خیلی درشتی محسوب نمی شود.

او درباره ی وضعیت بارش در تهران طی تابستان اظهارکرد: پایتخت در تابستان بارندگی چندانی نداشت و به جز بارندگی اخیر بارش دیگری نداشتیم. تهران از اول سال آبی در مقایسه با دیگر استانها بدترین وضعیت را دارد چون پایتخت ۲۵ درصد بارش یک سالش را هم نگرفته است.

رییس مرکز اقلیم و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی افزود: تهران حدود ۲۸۰ میلیمتر بارش سالانه دارد که تا امروز حدود ۲۰۸ میلیمتر بارندگی داشته است و نزدیک به ۷۲ میلیمتر بارش سالانه اش را کمتر دریافت کرده است. اگر این عدد را در مساحت تهران ضرب نماییم، چندین میلیارد متر مکعب آب کمتر از معمول دریافت کرده است.

وظیفه در آخر درباره ی پیش بینی وضعیت بارش و دما در پاییز اظهارکرد: اغلب مدلهای عددی پیش بینی فصلی، بیان کننده کم بارشی از شروع پاییز تا نیمه زمستان در منطقه خاورمیانه است. باید در انتظار تجربه پاییزی با هوای گرم تر و خشک تر نسبت به شرایط نرمال همین طور در نیمه اول زمستان آتی در کشور باشیم. بر طبق شبیه سازی های عددی و پیش بینی انجام شده، احتمال وقوع «لانینای ضعیف» یا فاز سرد اقیانوس آرام غربی بیش از سایر حالت ها یعنی فاز خنثی یا فاز گرم (ال نینو) وجود دارد و انتظار داریم از پاییز تا زمستان با توسعه لانینای ضعیف مواجه شویم.





منبع:

1403/07/03
13:04:56
5.0 / 5
242
تگهای خبر: دریا , رشت , زمین , شمال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
شمال برگ shomalbarg