شمالبرگ ShomalBarg.ir

۲۴ میلیون ناوگان فرسوده در کشور داریم

۲۴ میلیون ناوگان فرسوده در کشور داریم

به گزارش شمال برگ، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم اظهار داشت: بعد از تصویب قانون هوای پاک در هفت سال قبل ما نتوانستیم به شکل خوبی به آن عمل نماییم. یکی از مهم ترین موارد مبحث اسقاط خودرو های فرسوده است. مطابق قانون هوای پاک ما باید کل ناوگان فرسوده را از رده خارج نماییم اما هم اکنون ۲۴ میلیون ناوگان فرسوده در کشور داریم.



به گزارش شمال برگ به نقل از ایسنا احمد طاهری به مناسبت هفته ملی هوای پاک، در گفت گو با یک شبکه رادیویی درباب اجرای قانون هوای پاک باتوجه به فرا رسیدن روز ملی هوای پاک اظهار داشت: اگر بخواهیم مشکلات آلودگی هوا را بررسی نماییم و ببینم چرا این مساله در سالهای قبل رفع نشده، بهتر است اقداماتی که در امتداد کاهش آلودگی هوا انجام شده را بررسی نماییم. یکی از مهم ترین اسناد بالادستی در موضوع آلودگی هوا، قانون هوای پاک است که در سال ۱۳۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. این قانون برای دستگاه های مختلف تکالیفی را مشخص کرده است. بالاتر از ۱۷۰ تکلیف برای دستگاه های مختلف در این قانون دیده شده که برای همه آنها هم برنامه زمان بندی و مصوبات هیات دولت ذیل قانون برنامه برای اجرائی کردن آن درنظر گرفته شده است اما هم اکنون که ما این تکالیف را مرور می نماییم با انبوهی از تکالیف انجام نشده مواجه می شویم.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در ادامه اظهار داشت: بعد از تصویب قانون هوای پاک در هفت سال قبل ما نتوانستیم به صورت خوبی به آن عمل نماییم. یکی از مهم ترین موارد موضوع اسقاط خودرو های فرسوده است. طبق قانون هوای پاک ما باید کل ناوگان فرسوده را از رده خارج نماییم اما هم اکنون ۲۴ میلیون ناوگان فرسوده در کشور داریم که نشان میدهد عملکرد ما به این بند از قانون مناسب نبوده است. بطور مثال در سال ۹۹ ۶ تا ۷ هزار ناوگان خودرو فرسوده اسقاط شدند اما در آن سال یک میلیون ناوگان شماره گذاری جدید صورت پذیرفت که میزان اسقاط در مقابل میزان شماره گذاری ناچیز بوده است. این که که شما تولید خودرو داشته باشید اما نتوانید اسقاط خودرو های فرسوده را به خوبی انجام دهید به مفهوم آنست که تعداد ناوگان بالا رفته است و در نتیجه مصرف سوخت افزایش می یابد و بدنبال آن، انتشار آلاینده ها و افزایش آلودگی هوا را به همراه دارد.

وی با اشاره به معاینه فنی خودرو ها اظهارکرد: بالاترین بخشی که در آن معاینه فنی اجرا می شود مربوط به ناوگان سواری است که کنترل آن به دقت به انجام می رسد اما درباب ناوگان موتورسیکلت طبق آمار پلیس راهور حدودا ۱۳ میلیون ناوگان موتور سیکلت در کشور وجود دارد که ۹۰ درصد آن فرسوده است. این آمار ناوگان موتورسیکلت فرسوده سهم بالایی در انتشار آلایندگی به همراه دارد و در حوزه اسقاط نیز به آن توجه نشده است که باید حتما به آن توجه گردد. از شروع سال، حدود ۶۰۰۰ موتور سیکلت به معاینه فنی مراجعه کردند که ۵۰۰۰ دستگاه آن توانستند گواهی معاینه فنی بگیرند که نشان می دهند عمل به بند معاینه فنی درباب ناوگان موتورسیکلت به خوبی در کشور اجرا نشده است. علاوه بر ناوگان حمل و نقل عمومی معاینه فنی، منابع ساکن و موتورخانه ها هم باید انجام می گرفت که دراین خصوص هم به صورت خوبی به قانون عمل نشده است.

طاهری اشاره کرد: در مطالبی مثل پیشرفت کیفیت سوخت، وزارت نفت مکلف بود تا سه سال بعد از تصویب قانون سوخت کشور را باکیفیت استاندارد ملی توزیع کند که طبق مصوبات گرفتن شده و برنامه زمان بندی جدید، هنوز سوخت باکیفیت استاندارد ملی در کشور نداریم. بطور مثال درباب نفت کوره یا مازوت، استاندارد ملی ما ۰.۸ است که میزان مصرف مازوت امروز ۳.۵ درصد بوده که بسیار فراتر از استاندارد ملی است. طبق ماده ۲۳ قانون هوای پاک صنایع و نیروگاه ها موظف بودند اگر تجهیزات مناسبی در دست نداشته باشند، تولیدات را به گونه ای کنترل کنند که میزان انتشار آلاینده ها از حد مجاز فراتر نرود اما این اقدام نیز به درستی انجام نشده است. وقتی مازوت به درستی انتشار پیدا نمی کند حد بالایی از انتشار آلایندگی را به همراه دارد بدین سبب این جز موارد و تکالیفی است که به قانون عمل نشده است و در نتیجه کلانشهرهای ما با این وضعیت مواجهند.

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در ادامه اظهار داشت: وظیفه اصلی سازمان حفاظت محیط زیست طبق ماده ۲ قانون هوای پاک، نظارت بر حسن اجرای قانون است. گزارش های مختلفی بر اساس عدم انجام وظایف دستگاهها در قالب قانون تهیه کرده، به نهادهای نظارتی و هیات دولت ارائه کردیم و به شدت پیگیری می نماییم. در دولت چهاردهم، نیز سازمان حفاظت محیط زیست رویکرد جدیدی در دستور کار خود قرار داده و یکی از سیاست های این سازمان آنست که موضوع کاهش آلودگی هوای هر کلانشهر را باتوجه به ماهیت انتشار آلایندگی آن دنبال نماییم. بطور مثال اگر بخواهیم موضوع اسقاط خودرو را در کل کشور دنبال نماییم باتوجه به انبوه ناوگان فرسوده ای که در داخل کشور وجود دارد احتمال اثربخشی کاهش می یابد بدین سبب تصمیم بر آن شد که باتوجه به آنکه اسقاط خودرو های فرسوده در کلانشهرهای مشهد و تهران سهم بالایی در انتشار آلایندگی دارند در اولویت قرار دهیم.

وی در ادامه اظهار داشت: همچون اقداماتی که بمنظور اجرای هرچه بهتر قانون هوای پاک انجام دادیم، آنست که با همکاری وزارت نفت و نیرو در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا مصوب کردیم، برنامه ریزی توزیع مصرف مکانی و زمانی سوخت در وضعیت اضطرار در سال آینده صورت گیرد تا عدم مصرف مازوت را داشته باشیم و اگر مقرر است مازوتی مصرف شود برمبنای استاندارد ملی کشور باشد تا میزان انتشار آلودگی در پایین ترین حد خود قرار بگیرد. در موضوعات دیگر مثل طرح کیفی سازی سوخت کشور و طرح توسعه پالایشگاهی نظارت پیوسته از طرف سازمان به انجام می رسد. درباب نصب سیستم های کنترلی نیروگاه ها مقرر است تیم تخصصی بر این مساله نظارت داشته باشد. برای پایش کیفی سوخت قرار شد کارگروهی با حضور سازمان ملی استاندارد، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نفت تشکیل شد و این مساله را در دستور کار قرار دهند.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، طاهری اشاره کرد: امیدواریم با این رویکرد بتوانیم تا حد امکان برنامه ریزی مناسبی جهت کاهش تولید آلودگی در وضعیت اضطرار داشته باشیم. هرچند راهکارهای بلندمدتی مثل اسقاط ناوگان فرسوده در دستور کار است که دراین خصوص کارگروهی با حضور وزارت کشور، وزارت صمت و سازمان برنامه بودجه تشکیل شده و در این کارگروه با حضور وزارت نفت تعامل بیشتری در راستای برقی سازی ناوگان صورت بگیرد تا پیشرفت بیشتری داشته باشیم و به موازات آن کاهش مصرف بنزین را خواهیم داشت و این مساله فواید و عوارض زیادی خواهد داشت. در نتیجه قرار شد وزارت نفت در این جلسات نیز حضور داشته باشد و طرح غائی با همکاری وزارت نفت اجرا شود.




1403/10/30
10:35:06
5.0 / 5
33
تگهای خبر: استاندارد , تجهیزات , تولید , حفاظ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
شمال برگ shomalbarg