شمالبرگ ShomalBarg.ir

بحران، بیخ گوش ناوگان حمل و نقل عمومی مازندران

بحران، بیخ گوش ناوگان حمل و نقل عمومی مازندران

شمال برگ: مازندران رئیس انجمن صنفی کارفرمایی شرکت های اتوبوسرانی غرب مازندران با اشاره به افزایش نجومی قیمت اتوبوس و هزینه فزاینده نگهداری این خودرو ها از وقوع بحران در زمینه حمل و نقل عمومی آگاهی داد.



شیوع کرونا و تبعات و خسارت اقتصادی آن در کنار نوسانات فزاینده نرخ ارز و به دنبال آن رشد کم سابقه قیمت کالاها و خدمات در کشور و تورم افسار گسیخته خیلی از صنایع و ‏مشاغل را تا آستانه ورشکستگی پیش برد و حتی برخی کسب و کار را نیز با شکست روبرو کرد اما در این بین، یکی از مشاغلی که متحمل بیشترین خسارت شد، ناوگان حمل و نقل عمومی و به طور ‏ویژه، اتوبوس‎های بین شهری بودند. ارزان ترین وسیله‌ی حمل و نقل مسافر بعد از قطار که بیشترین پوشش ‏و جابجایی مسافر در کشور بوسیله آن صورت می گیرد.

گرچه قسمتی از این خسارت و زیان اقتصادی به ‏دلیل شیوع همه گیری کرونا و کاهش مسافر و عدم استفاده از این ناوگان عمومی رخ داد، اما بیش از ‏آن، ضرر و زیان فعالان این حوزه نتیجه تورم افسارگسیخته در قیمت اتوبوس و اقلام مصرفی و عدم ‏تناسب آن با افزایش نرخ کرایه بوده است به صورتی که امروز قیمت یک دستگاه اتوبوس با عنایت به بازار انحصاری ‏تولید و محدودیت فروش کارخانه، به بیشتر از ۱۰ میلیارد تومان رسیده است.

ابراهیم عاطف، مدیر پایانه مسافربری شهرستان تنکابن در گفت و گو با ایسنا ضمن تاکید بر کاهش ‏سرویس ها و تعداد اتوبوس ها در مسیرهای بین شهری از مبدا تنکابن، اظهار داشت: ۹۰ درصد جابجایی ‏مسافران در پایانه تنکابن برای مقصد تهران است و این در شرایطی است که تعداد اتوبوس و خدمات ما ‏در این خط، از ۱۶ سرویس در سال ۱۳۹۸ به ۹ سرویس امسال رسیده و هم اکنون و با ‏کاهش آمار کرونا در کشور و بازگشت تدریجی به شرایط عادی، گرفتار مشکل در جابجایی مسافر در ‏روزهای اختتام هفته و ایام تعطیل هستیم.‏

وی ضمن اشاره به افزایش مداوم قیمت اتوبوس از سال ۱۳۹۲ و عدم ارائه تسهیلات به مالکان در ‏سال های اخیر، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۲ قیمت هر دستگاه اتوبوس ۲۰۰ میلیون تومان و تفاوت آن با ‏قیمت خودروی یکسال کارکرد، حدود ۳۰ میلیون تومان بود، اما از سال ۱۳۹۴ و با افزایش قیمت ها، ‏رفته رفته قیمت اتوبوس چندبرابر شد؛ بطوری که در سال ۱۳۹۶ ارزش یک دستگاه اتوبوس ‏به ۷۰۰ میلیون تومان رسید و بعد از آن نیز در سال ۱۳۹۷ به ۱.۵ میلیارد تومان، در سال ۱۳۹۸ به سه ‏میلیارد تومان، سال ۱۳۹۹ به بیشتر از پنج میلیارد تومان و امروز به ۱۰ میلیارد تومان رسیده و تفاوت ‏قیمت خودروی یکسال کارکرد با خودروی صفر نیز به ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان رسیده است.‏

مدیر پایانه تنکابن از کاهش درآمد مالکان اتوبوس باوجود افزایش قیمت این خودرو ها یاد و خاطرنشان ‏کرد: با افزایش قیمت اتوبوس، قیمت اقلام مصرفی این خودرو و استهلاک آنها نیز افزایش چند برابری ‏داشته و این فارغ از هزینه های معمول شامل حقوق راننده و شاگرد و هزینه سوخت، تعویض روغن و ‏سایر هزینه هاست؛ بعنوان مثال هزینه بیمه شخص ثالث این خودرو ها، امروز به ۱۲ میلیون تومان، ‏بیمه بدنه بیش از ۸۵ میلیون تومان(برای اتوبوس های مدل ۹۸ و بالاتر)، تعویض روغن ۴.۵ میلیون تومان ‏و هزینه‌ی خرید یک جفت لاستیک بین ۱۸ تا ۲۸ میلیون تومان است که سبب شده، درآمد یک مالک ‏اتوبوس نسبت به سال ۱۳۹۷ تغییر نکند.‏

عاطف با اشاره به اینکه از فاصله‌ی سال ۱۳۹۷ تا امروز، کرایه اتوبوس تنها ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است، از ‏عدم تناسب افزایش آن با تورم یاد کرد و اضافه کرد: این افزایش به هیچ عنوان سنخیتی با افزایش بیش از ‏‏۳۰۰ درصدی قیمت اتوبوس و اقلام مصرفی آن نداشته و در نتیجه، منطقی است که هر مالک خودرو ‏این سرمایه قابل توجه را در شغل دیگری که مشکلات کمتری دارد، صرف و سرمایه گذاری کند.

وی ضمن اشاره به نامه مکتوب مدیریت پایانه به مالکان اتوبوس در سال ۱۳۹۶ و عدم استفاده از ‏خودروهای بیش از ۲ سال کارکرد در پایانه تنکابن، اظهار داشت: از شروع همه گیری کرونا در اسفند ۱۳۹۸ تا ‏نیمه اول سال ۱۳۹۹، پایانه ها عملاً تعطیل یا نیمه تعطیل بودند و این مورد سبب کاهش نیمی از ‏سرویس اتوبوس های پایانه تنکابن شد که با این وجود نیز، ظرفیت اتوبوس ها در سرویس‎های مختلف ‏تکمیل نمی‎ شد و این مورد سبب شد تا به علت هزینه استهلاک بالا و هزینه نگهداری خودرو، غالب ‏مالکان اتوبوس در شهرستان تنکابن، مانند خیلی از نقاط کشور مبادرت به فروش خودرو های خود کنند ‏که نتیجه آن، کاهش توان ناوگان حمل و نقل اتوبوس‎رانی در مسیرهای بین‎شهری بود.‏

رییس انجمن صنفی کارفرمایی شرکت های اتوبوسرانی غرب مازندران در ‏ادامه به بسته شدن مرزهای زمینی کشور و توقف جابجایی مسافر در مسیرهای آن، به ویژه ارمنستان و ‏ترکیه اشاره نمود و خاطرنشان کرد: از نیمه دوم سال ۱۳۹۹ و با بسته شدن مرزها که همزمان با بهتر شدن ‏شرایط همه گیری در داخل و افزایش استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی بود، تصمیم گرفتیم جهت ‏جبران سرویس‎های کاهش یافته، خودرو های بلاتکلیف در مسیرهای برون مرزی را به طور ‏جایگزین در تنکابن مورد استفاده قرار دهیم که مؤثر بود، اما با افزایش واکسیناسیون و بازگشت به ‏شرایط عادی و باز شدن مرزهای زمینی، حالا این خودرو ها به مسیرهای اصلی خود بازگشتند و ما ‏با ترافیک مسافر و کمبود صندلی و سرویس مواجهیم.
عاطف، از حذف برخی سرویس ‎ها و مسیرها به علت کاهش تعداد اتوبوس ها خبرداد و اضافه کرد: سرویس ‏هرشب تنکابن به شهر مقدس قم که حدود ۱۰ سال فعال بود، در کنار برخی از سرویس‎های روزانه به ‏تهران به طور کامل حذف شده و در چنین شرایطی، نگرانی بابت انتقال مسافر و بحران ازدحام مسافران ‏در ترمینال و بروز مشکلات وجود دارد.‏

وی با تاکید بر این که بیشترین جابجایی مسافر در ایام تعطیل و پرترافیک، با اتوبوس انجام می‎گیرد، ‏تصریح کرد: هم اکنون تنها یک شرکت بعنوان تولیدکننده‌ی خودروی اتوبوس، به طور انحصاری و ‏محدود مبادرت به تولید و فروش خودرو می‎کند که با عنایت به انحصاری بودن توزیع آن، اشخاص عادی قادر ‏به و خرید اتوبوس نیستند و قیمت کارخانه آن نیز با بازار حدود ۲ تا سه میلیارد تومان اختلاف ‏دارد؛ متاسفانه برخلاف کامیون و سایر خودرو های سنگین، واردات اتوبوس ممنوع بوده و این بر انحصاری ‏بودن بازار آن افزوده است.‏

مدیر تنها پایانه غرب استان مازندران، از نامه نگاری با مسئولین تنکابن و پیش‎بینی شرایط بحرانی آتی یاد و اعلام نمود: این مورد حتی به طور حضوری به اطلاع ‏استاندار مازندران نیز رسید، اما راهکار اصلی این مشکل، پیگیری مجلس و دولت و به طور ویژه توافق و ‏عقد تفاهمنامه بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی است که اگر ‏همین امروز مصوب شود، اجرای آن بیش از یکسال یا شاید بیشتر زمان نیاز خواهد داشت، اما راهکار ‏کوتاه مدت آن اعطای تسهیلات کم بهره(۴ درصد) به مالکان و سرمایه‎گذاران این حوزه است که ‏می‎تواند با گرفتن تعهد نسبت به استفاده از تسهیلات در زمینه حمل‎ونقل و خرید اتوبوس باشد.‏

عاطف، بر لزوم پیگیری ویژه این مشکل توسط نمایندگان مجلس یاد و تصریح کرد: هم اکنون ‏فعالیت در زمینه حمل‎ونقل عمومی، به ویژه ناوگان اتوبوس رانی بین شهری دلیل و توجیهی جز عشق و ‏علاقه و دغدغه سرمایه‎گذاران آن ندارد، چونکه اکنون این پایانه با ۳۰۰۰ مترمربع زیربنا و چند هزار ‏متر زمین، به اندازه یک رستوران بین‎راهی درآمد ندارد، در حالیکه در همین شرایط نامناسب ‏اقتصادی، این پایانه ۳۰ پرسنل بیمه شده داشته و به طور غیرمستقیم نیز بر اشتغال تعداد خیلی از ‏مردم منطقه تأثیرگذار است.‏

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی شرکتهای اتوبوسرانی غرب مازندران همین طور ضمن اشاره به محدودیت‎های ‏مسیر تردد در شهرهای غرب مازندران و عدم درآمد ناوگان عمومی از محل جابجایی و حمل بار، اظهار داشت: ‏تنها مسیر تردد مسافرانِ تنکابن و چالوس به تهران و سایر نقاط مرکزی کشور، از جاده کندوان است و ‏غالب مسافران تمایلی به طی مسافت از مسیرهای جایگزین ندارند؛ همین طور خودرو های موجود در ‏این مسیر به علت شرایط محور کندوان و مطالبه‌ی عمومی، از نظر کیفیت و سال ساخت، قابل مقایسه ‏با مسیرهای سایر نقاط کشور نیستند؛ مضاف بر این که شهرستان تنکابن یک شهر صنعتی و تولیدی یا ‏یک شهر مرزی نیست که رانندگان اتوبوس آن، مثل شهرهای کرمانشاه، اصفهان و بندرعباس از محل ‏بار و جابجایی آن نیز درآمد داشته باشند و بنابراین سرمایه‎گذاران این حوزه در تنکابن، به حمایت ‏و کمک بیشتری از طرف مسئولان نیاز دارند.‏
وی با اشاره به اینکه به علت افزایش چند برابری قیمت اتوبوس و اقلام مصرفی آن، تنها حمایت دولت از این ‏بخش می‎تواند جبران کاهش توان ناوگان حمل‎ونقل عمومی را کرده و آنرا به شرایط قبل بازگرداند، ‏اظهار کرد: مالکانِ بومی اتوبوس های پایانه تنکابن که در سال ۱۳۹۸ مبادرت به فروش خودرو های خود ‏کردند، امروز با مبلغ حاصل از فروش ۲ دستگاه اتوبوس آن زمان خود، قادر به خرید یک دستگاه خودروی ‏یکسال کارکرد هم نیستند.‏




منبع:

1400/10/25
14:52:18
5.0 / 5
878
تگهای خبر: اقتصادی , تولید , چالوس , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
شمال برگ shomalbarg